Компютърни продукти Компютърни продукти - ЕПИ ЕПИ Счетоводство Подбрани статии Издаване на удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks, a business unit of Nuevvo Webware Ltd.

Издаване на удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот

АДМИНИСТРАТИВНО-ПРАВНИ ПРОЦЕДУРИ

Всеки собственик на недвижим имот има право да изиска да му бъде издадено удостоверение за данъчна оценка при прехвърляне или учредяване на вещни права върху недвижим имот по чл. 264, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).
Удостоверението за данъчната оценка се издава от служител на общинската администрация по местонахождение на имота, след подаване на молба по утвърден образец.

Кой може да подаде молба за издаване на удостоверение за данъчна оценка?
Право да подаде молба за издаване на удостоверение за данъчна оценка има:

  •  собственикът на недвижимия имот - извършва се проверка в информационната система дали лицето има подадена декларация, в случаите в които съществува задължение по закон за деклариране;
  •  лицето, упълномощено да представлява собственика - извършва се проверка за представителната власт на лицето;
  •  лицето, което има качеството на преобретател на държавен или общински имот по силата на съответна заповед - извършва се проверка на представеното от лицето копие на заповедта;
  •  лицето, което е определено за наследник, като се легитимира с документ за самоличност и удостоверение за наследници - извършва се проверка в информационната система за подадена декларация от наследодателя/завещателя;
  •  лицето, което е заветник на имота, което следва да се легитимира с документ за самоличност и удостоверение, издадено от нотариус, от което е видно, че същото е заветник по смисъла на закона. Удостоверението трябва да съдържа данни за завещателя (трите имена, ЕГН, адрес по последно местоживеене, данни за имота и неговото местонахождение), както и завещаните части на имота.

По принцип молбата за данъчна оценка може да бъде внесена и от трето лице, извън кръга на лицата, посочени по-горе, но удостоверението се получава само от някое от изброените лица, след неговото легитимиране по установения ред.
В случаите, когато лицето твърди, че е собственик, но не може да се легитимира като такъв, се изисква то да подаде декларация по чл. 14 ЗМДТ, като на това основание се приема молбата за издаване на удостоверение за данъчна оценка.
В останалите случаи молбата не се приема.

Как се издава удостоверението за данъчна оценка?
След приемане на молбата общинският служител извършва проверка в информационния масив за наличие или липса на данни относно недвижимия имот и собствеността, както и дали лицето има неизплатени задължения.
Прехвърляне или учредяване на вещни права върху недвижими имоти или наследствени права, включващи недвижими имоти, се допуска след удостоверяване в данъчната оценка на данъчните задължения за имота.
При условие че в информационната система са налице всички данни, необходими за издаване на удостоверението, служителят в общинската администрация по местонахождение на имота извършва нужните изчисления и издава удостоверението за данъчна оценка.
Когато имотът е съсобственост или съпружеска имуществена общност, в удостоверението се записват данни за всички съсобственици, както и задълженията им за имота по вид и размер.
При наличие на неизплатени задължения от страна на лицето, действията по чл. 264, ал. 1 и 2 ДОПК се извършват, след като длъжникът ги заплати или писмено декларира, че е съгласен да се погасят от получената сума и купувачът внесе сумата в общинския бюджет.

Срок за издаване на удостоверението
Удостоверението за данъчна оценка се издава в двуседмичен срок от подаване на молбата, съгласно чл. 3, ал. 1 от Приложение № 2 на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Внимание!
Издадените до 30 юни на текущата година удостоверения за данъчна оценка, на основание чл. 264, ал. 1 ДОПК, са валидни до тази дата, а издадените след тази дата удостоверения - до края на текущата година.
Когато данъчните задължения за имота са платени за цялата година и това обстоятелство е вписано в удостоверението, то е валидно до края на текущата година независимо от датата на издаването му.
Удостоверенията за данъчна оценка на земеделски земи са валидни до края на текущата година.

Особености

  • В случай на постъпила молба за издаване на данъчна оценка на предприятие за притежаваните от него нежилищни имоти, предприятието следва да подаде и декларация по чл. 14 ЗМДТ. Тя е необходима, тъй като в декларацията по чл. 17 от същия закон липсват характеристиките за имота, по които може да бъде изчислена данъчната оценка.
  • v Ако предприятието не е декларирало имотите за облагане с данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци, следва да подаде и декларация по чл. 17 ЗМДТ.
  • v Когато е необходимо издаване на удостоверение за данъчна оценка на етап незавършено строителство, към молбата се прилага и констативен протокол на общинската (районната) администрация, удостоверяващ степента на завършеност на сградата.
  • v При издаване на удостоверение за данъчна оценка на земеделски земи към молбата се прилага удостоверение за характеристиките на имоти за определяне на данъчната им оценка, издадено от Общинска служба “Земеделие и гори”.

Удостоверението за данъчна оценка се издава в три екземпляра, като два от тях се връчват на лицето и са предназначени за нотариуса и за съдията по вписванията.

Важно!
Основа за определяне размера на данъка върху недвижимите имоти на предприятия, съгласно разпоредбите на чл. 21, ал. 1 ЗМДТ, е отчетната им стойност, а за жилищните имоти - данъчната оценка, изчислена съгласно нормите на Приложение № 2 от ЗМДТ.

Национална агенция за приходите